Offisiell informasjon for Åndalsnes og Romsdalen siden 1930

Flott skitur som går gjennom et stort fjellområde, og der en opplever fjellene fra flere sider. Egner seg godt som vårtur.

Litt avhengig av når på året en går turen starter en enten ved bommen innerst i Grøvdal, eller ved Rabben på når veien åpnes på vårparten (siste året var vegen brøytet til Rabben på vinteren). Turen her er beskrevet fra Rabben.

Parker ved hyttefeltet på Rabben (bomveg). Følg sommersti merket til Svartvassbu. Sent på sesongen kan et være at en må bære skiene et stykke i begynnelsen. Kryss langs merket løype opp gjennom skogen, og når en passerer skoggrensa videre langs flate slakt innover dalen.

Når en kommer til dalen til venstre som leder opp til Røndølskaret og Svartvassbu kryss over elva, og følg høyre side av dalen oppover. Like før Svartevatnet kryss opp rygg til Røndølsskaret, kort bratt parti. Kryss over det flate partiet, og deretter et stykke slakt nedover til bunnen av botnen.

Før Røndølskardvatnet ta til høyre opp sørsida av Nebba til vatn uten navn. Like før vatnet ta av til høyre og følg ryggen som leder oppover til breen mellom Sjøvdøla og Nyheitind. Kryss over breen og ta sikte mot venstrekanten av Nyheitind, slakt i starten deretter en litt brattere bakke like før ryggen mellom Nyheitind og Sjøvdøla. Kryss til høyre og ta av skia før siste toppflanken opp til toppen. De siste 50 m opp til toppen av Nyheitind kan være bratt og på hard snø, isøks kan derfor være en fordel.

Ned igjen er det vanlig å følge renne ned til vatnet under breen, deretter samme veg tilbake til utgangspunktet.

Mer informasjon på romsdal.com

Husk! Dette er en kort beskrivelse av turen. For mer informasjon om denne og andre toppturer i området kjøp boka ” Toppturer i Romsdalen ” av Halvor Hagen . Her finner du bla. toppturtips og nyttig informasjon om lokale vær og føreforhold. Det er anbefalt at man kjøper kart og ytterligere beskrivelser av turene og området.

.P1000410_

The ultimate guide for ski touring in Romsdalen